Bloggerii ieșeni și-au vizitat orașul

Iasi Blogging Tour

Am lucrat aproape un an într-o agenție de turism care oferea tururi gratuite în orașul Iași. A fost pentru prima oară când am realizat câți turiști are de fapt Iașul și cât potențial există în zonă. Mi-am dat seama și atunci, exact cum o făcusem într-un articol din 2008 în care anunțam lansarea unor trasee turistice oficiale care să străbată Iașul, că diferența într-un tur de oraș n-o vor face niciodată traseele parcurse sau obiectivele turistice vizitate, ci ghizii și poveștile lor. La agenția cu pricina, doi dintre colegii care se ocupau de partea de ghidaj erau Marian și Victoria. Dacă pe Vicky n-am avut ocazia s-o urmăresc într-un tur live, pe Marian l-am ascultat acum vreo 3 ani într-una dintre primele lui experiențe de spus povești în fața unui grup numeros. El o știe, sunt unul dintre cei mai mari critici ai săi și, probabil, acel tip de turist țâfnos pe care nu și-l dorește nici un ghid. Drept urmare, i-am zis că nu mi-a plăcut modul său de-a prezenta. Între timp, Marian și Victoria au lansat la Iași o Școală de Ghizi, parte a Asociației Turistice Ghizii României, și au făcut o invitație bloggerilor ieșeni din Kooperativa 2.0 de a lua parte la un tur al unor obiective importante din centrul Iașului. Evident, invitația s-a potrivit de minune, am acceptat-o și i-am anunțat pe cei doi că, fără nici un fel de presiune, mă aștept să fie memorabil.

Iași Blogging Tour, ediția primăvară, 2016

Iasi Blogging Tour - Teatrul National
Iași Blogging Tour – în fața Teatrului Național din Iași (credit foto: Constantin Ciobanu)

Prima îmbunătățire pe care am observat-o a fost că întregul tur a avut o tematică, însă nu una evidentă. Deși ni s-a prezentat traseul cu mai multe zile înainte și ni s-a spus că va trebui să purtăm o cravată sau un papion, n-am știut până la momentul turului ce va presupune această alăturare. Ei bine, bloggerii ieșeni s-au transformat dintr-o dată în boierași și cuconițe de secolul al XIX-lea, împopoțonați și dichisiți pentru o plimbare în lungul Uliței Mari. Cum care-i aia? Proaspăt pavatul bulevard Ștefan cel Mare și Sfânt. Și cum boierii și cucoanele trăgeau destul de des pe dreapta, am avut și noi parte de opriri care mai de care mai interesante în călătoria noastră:

Teatrul Național „Vasile Alecsandri”

Iasi Blogging Tour - Teatrul National Iasi
Recunosc, n-am avut niciodată succes la femei în foaier (credit foto: Ema’s World)

Eu în Teatrul Național mă simt ca acasă. Cum primii 4 ani de școală i-am făcut la Liceul de Artă de peste drum, iar maică-mea era soprană la Operă, 5 sau chiar 6 zile pe săptămână ajungeam aici ba ca să fac repetiții la pian, ba ca să o aștept pe mama să termine repetițiile pentru spectacole. Astfel că intrarea în Sala Mare a fost pentru mine o altfel de bucurie, mai degrabă a revederii și mai puțin a descoperirii. Desigur, frumusețea ei nu încetează să mă surprindă nici acum. Mulți dintre colegii de blogosferă s-au arătat deranjați de faptul că nu s-a permis intrarea liberă pe motiv că Teatrul n-ar avea nevoie de promovare. Desigur, n-aș putea neapărat să-i contrazic, la urma urmei omul care ne-a prezentat câte puțin despre istoria clădirii a fost responsabilul cu securitatea la incendiu, ci nicidecum un ghid. Pe de altă parte, atenția conducerii se îndreaptă în aceste momente mai mult spre umplerea sălilor la fiecare reprezentație, lucru la care reușesc să se descurce destul de bine. Va veni inevitabil și timpul pentru o atenție sporită în zona de vizite turistice. Orientativ, biletul pentru vizitarea Teatrului este 8 lei (elevii și studenții au 50% reducere).

Iasi Blogging Tour Teatrul National Iasi Sala Mare
Iași Blogging Tour – Sala Mare a Teatrului Național din Iași (credit foto: Victor Cojocaru)

Plusuri: Mi-a plăcut că Marian a intervenit elegant pe lângă domnul care ne-a înșiruit datele istorice pentru a aduce completări mai actuale, cum ar fi includerea Teatrului Național din Iași într-un top 7 al preferințelor cititorilor publicației BBC, realizat în 2015, chiar de Ziua Mondială a Teatrului.

Minusuri: Nu s-a adus deloc vorba despre spectacolele de operă care s-au desfășurat constant pe scena TNI, de multe ori acestea luând fața pieselor de teatru.

Palatul Roznovanu

Iasi Blogging Tour - Palatul Roznovanu Iasi
Iași Blogging Tour – în fața Palatului Roznovanu (credit foto: Constantin Ciobanu)

Actualul sediu al Primăriei de pe Ștefan cel Mare a fost în trecut un pol al bunei dispoziții. Sau, într-o traducere liberă pentru pasionații de mondenități (ok, fie, pentru Epox), cel mai șmecher loc în care să te distrezi, în care să-ți faci poze și să-ți dai check-in. Bineînțeles, pe-atunci se făceau baluri în Sala Mare a Palatului, iar domnițele erau aduse în cele mai noi mași… pardon, trăsuri. Undeva în dreapta Palatului Roznovanu se află o hartă a Iașului căreia până acum nu i-am acordat mare importanță. Pusă acolo cel mai probabil în perioada comunistă, harta arată cele mai importante clădiri și mănăstiri din oraș și pune accent pe zonele viticole ale municipiului. E de studiat îndeaproape.

Plusuri: Victoria, deși e din Republica Moldova și alege uneori cuvinte mai poznașe pentru a exprima anumite idei, reușește să te atragă cu povești și legende amuzante ale locurilor și clădirilor pe care le prezintă. Are puterea de a-ți capta atenția și de a te introduce în perioada despre care vorbește.

Minusuri: Știu că, de cele mai multe ori, ghizii sunt în criză de timp, au un orar de respectat, o grămadă de obiective de vizitat și grupuri mari de oameni. Totuși, în cadrul prezentării, n-ar trebui să am senzația că mi se spun lucruri cât mai multe și cât mai repede. Vreau să ascult istorisirile în tihnă, să mi le imaginez și să le rețin.

Catedrala Romano-Catolică

Iasi Blogging Tour Catedrala Romano-Catolica Iasi
Iași Blogging Tour – Catedrala Romano-Catolică din Iași (credit foto: Victor Cojocaru)

N-ai cum să te plimbi pe Ștefan și să nu te simți atras către spațiul în care se află Catedrala catolică – că e forma, că e liniștea, că e simplitatea, habar n-am care-i motivul -, există ceva care te face să-ți dorești să treci pe-acolo. Dac-ar fi după mine, aș face o redirecționare a bulevardului direct prin curtea catedralei. Desigur, am mai fost înăuntru, însă n-am avut niciodată plăcerea să am un ghid, iar domnul Emil Bejan e fix acel tip de ghid care știe de ce-ai venit în vizită, ce să-ți arate, cât și mai ales cum să-ți vorbească. Și mai e ghidul care nu te lasă să pleci fără să faci măcar 1.000 de poze. 🙂 Am aflat că ei consideră culorile alb și albastru ca fiind ale Fecioarei Maria, că orga omniprezentă în bisericile catolice este cea mai mare din Moldova și a patra din țară, că există un mini-muzeu extrem de bine structurat care prezintă viața unui episcop de Iași, simbol al luptei împotriva Securității, că au o sală de evenimente la subsolul catedralei și că de pe acoperiș ai o priveliște destul de faină de jur-împrejur.

Palatul Culturii

Iasi Blogging Tour - statuia lui Stefan cel Mare Iasi
Iași Blogging Tour – la statuia lui Ștefan cel Mare (credit foto: Victor Cojocaru)

După o scurtă prezentare a Casei Dosoftei și a Bisericii Sf. Nicolae Domnesc (mă rog, scurtă pentru mine pentru că m-am oprit la o cafea și-am pierdut grupul) și o prezentare cu prea puține noutăți despre statuia lui Ștefan „care nu e Ștefan, dar totuși e Ștefan” din fața Palatului Culturii (îmi pare rău, Marian, sunt informat), am intrat în prezenta și viitoarea (cel puțin până după alegeri) atracție a ieșenilor – Palatul Culturii, renovat după ani și ani, vorba cântecului. Deși lucrările nu erau finalizate cu 2 săptămâni înaintea deschiderii oficiale, cred că o să merite cel puțin o vizită și sunt convins că va atrage destui turiști către oraș. Dacă ne gândim mai bine, Palatul Culturii este folosit ca simbol al Iașului aproape peste tot și era printre puținele în care nu puteai intra. Fără-ndoială, deschiderea sa pentru public va avea un impact major pentru turismul ieșean.

Pe scurt, câteva lucruri pe care le va oferi Palatul Culturii vizitatorilor săi:

  • o sală de judecată ca pe vremuri, în care vor fi și niște costume care nu ajunseseră încă
Iasi Blogging Tour - Palatul Culturii Iasi - sala de judecata
Iași Blogging Tour – Palatul Culturii din Iași – sală de judecată (credit foto: Victor Cojocaru)
  • pași pe sticlă pentru a vedea vechile ruine ale Palatului Administrativ (o nebunie de senzație)
Iasi Blogging Tour - Palatul Culturii Iasi - ruinele Palatului Administrativ
Iași Blogging Tour – Palatul Culturii din Iași – ruinele Palatului Administrativ (credit foto: Victor Cojocaru)
  • o Sală a Voievozilor imensă
Iasi Blogging Tour - Palatul Culturii Iasi - Sala Voievozilor
Iași Blogging Tour – Palatul Culturii din Iași – o jumătate din Sala Voievozilor (credit foto: Victor Cojocaru)
  • urcat cu lift exterior către turnul cu ceas și văzut mecanismul care pune în mișcare cele 3 cadrane, cu explicații din partea expertului-ceasornicar al Palatului, o experiență pentru care merită să uiți, culmea, de orice înseamnă timp
Iasi Blogging Tour - Palatul Culturii Iasi - turnul cu ceas
Iași Blogging Tour – Palatul Culturii din Iași – Turnul cu ceas (credit foto: Constantin Ciobanu)

Palatul Culturii va putea fi vizitat gratuit miercuri, pe 27 aprilie, între orele 10 și 17, de Ziua Porților Deschise. După această zi, accesul se va face pe bază de bilet (40 de lei – intrare la toate muzeele; 16 sau 12 lei – intrare la un singur muzeu). Recomandarea ghizilor este să nu mergeți într-o singură zi la toate cele 4 muzee pentru că e obositor și e posibil să vă pierdeți interesul pe parcurs.

Concluzia unei zile pline de informații este că dacă vreți să vizitați Iașul cu un grup de prieteni, fie ei din Iași, din România sau din străinătate, puteți merge la sigur pe mâna celor de la Școala de Ghizi Iași, locul în care veți găsi persoane care știu unde să vă ducă și ce să vă povestească. E bine să fii turist în orașul tău!

Hai să discutăm. Postează un comentariu:

